اسید شویی دیگ بخار

اسید شویی دیگ بخار

رسوب زدايی دستگاه های صنعتی

شركت پدیده صنعت بخار با بهره گیری از دانش و تجربه  تیم فنی و کارشناسان خود و با بيش از 3 دهه تجربه در زمينه رسوب زدايی تاسيسات سرمايشی/گرمايشی واحد های صنعتی و كارخانجات كشور، توانایی انجام عملیات رسوب زدایی در بخشهای ذیل را دارا می باشد :

  • انواع بويلر ها و ديگ های بخار
  • چيلر هاي تراكمی و جذبی
  • كويل ها
  • مبدل های حرارتی (Heat Exchanger)
  • ريجنراتور های نيروگاه ها و كارخانجات

در صورتیکه سختی آب دیگ بخار توسط سختی گیر کنترل نشود همانطور که گفته شد بعد از مدتی رسوب به بدنه و لوله های دیگ بخار می چسبد و باید کار اسید شویی انجام بگیرد.

روش کار اسید شویی دیگ بخار به این صورت می باشد که از اسید دیسکلر برای از بین بردن رسوبات داخل دیگ بخار استفاده میشود ، اسید دیسکلر با درصد مناسب به این صورت می باشد که اسید دیسکلر را داخل یک مخزن با ظرفیت بزرگتر از دیگ بخار می ریزند و به صورت یک سیکل پیوسته کل فضای داخل دیگ بخار توسط آن احاطه می شود.

در واقع توسط یک پمپ اسید وارد دیگ بخار خواهد شد و از شیر تخلیه آن اسید همراه رسوبات از دیگ بخار خارج میشود و این سیکل به صورت پیوسته ادامه خواهد داشت یعنی به صورت مرتب اسید وارد دیگ بخار خواهد شد

و سپس از آن خارج خواهد شد و این مراحل باعث می شود که رسوبات به مرور از بدنه و لوله های دیگ بخار کنده شوند و همراه اسید از دیگ بخار خارج شوند.

در صورتی که میزان رسوب داخل دیگ بخار زیاد باشد احتمال دارد که پس از مدتی اسید استفاده شده حاوی مقدار زیادی رسوب ذوب شده شود باید اسید را عوض کرد و پس از تعویض اسید مجدداً سیکل گفته شده ادامه پیدا می‌کند تا تمامی سطوح عاری از رسوب شود.

مراحل اسید شویی دیگ بخار

جهت اسید شویی دانستن میزان رسوبات در واحد سطح الزامی است و مراحل زیر را باید انجام داد:

.چربی گیری

.اسیدشویی با مخلوط هایی از اسید HF,HCL

.پسیو کردن با نیترات آمونیوم

.به وسیله تکنسینها توسط چکش مخصوص

در اسید شویی دیگ بخار با چرخش اسید کلریدریک و فلوریدریک گرم صورت می گیرد، لایه مگنتیت با اسیدهای نامبرده واکنش داده و غلظت آهن در محلول شوینده افزایش می یابد.

جهت محافظت از فولاد تمیز شده از رسوبات در مقابل اثر اسید،یک محافظت کننده ی اسیدی به آن افزوده می شود.این محافظت کننده اسیدی نرخ خوردگی را تا حدود 50mpy  کاهش می دهد.

شستشوی بویلرهای بخار که عمدتا از جنس فولادهای کربنی می باشند به عواملی از قبیل میزان دفعات استفاده از دستگاه،جنس دستگاه،دفعات نشتی ها و شدت آن در لوله های کندانسور ،میزان نفوذ هوا در آب و میزان سختی آب بستگی دارد.

منظور از سختی آب وجود کلسیم و منیزیم در آب می باشد کاتیون های دیگری چون آهن و منگنز هم میتواند باعث بالا رفتن سختی آب شود ولی غلظت آنها در آب بسیار کم است.

در اسید شویی دیگ بخار به وسیله مواد شیمیایی از موادی به نام اسید دیسکلر استفاده می شود که استفاده زیاد از آن موجب خوردگی در دستگاه بویلر می گردد

و همچنین بخارات سمی مضر از آن ساطع می گرددو در صورت تماس با بدن تکنسین خطرناک می باشد.

عملکرد این ماده بسیار سریع می باشد و شدیدا واکنش نشان می دهد و بایستی در هنگام استفاده از ماسک و دستکش استفاده گردد.

اسید شویی دیگ بخار

اسید شویی دیگ بخار به عنوان یکی از مراحل نگهداری این سیستم ها به شمار می رود. این مطلب جهت آموزش اسید شویی دیگ بخار و قلیایی شویی بهتر دیگ های بخار و آبگرم ارائه شده است.

با توجه به اینکه اسید شویی دیگ بخار  کار بسیار خطرناکی است پیشنهاد می گردد:

  • زود دست به این کار نزنید
  • زمانی را برای مشاوره با شرکتهای معتبر در این شاخه لحاظ نمایید.

جهت شروع عمل اسید شویی یا قلیایی شویی نیاز به فردی می باشد که در آیتم های زیر صاحب نظر باشد:

  1. در مسائل شیمیایی دیگ
  2. و هم در مورد  اطلاعات فنی و ساختاریدستگاهی که اسید شویی باید شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *